Nu kan ChatGPT agere lektiehjælper!


Nu kan ChatGPT agere lektiehjælper!

Det sidste års tid har der været meget snak om ChatGPT i skolerne - skal det forbydes, skal det integreres i undervisningen eller noget midt imellem. Udover det helt åbenlyse problem i at ChatGPT og andre sprogmodeller ikke altid spytter pålidelige fakta ud og derfor skal håndteres kritisk, så har det også helt grundlæggende været problematiseret om sprogmodellerne overhovedet har en rolle at spille som hjælper i undervisningen. 

Nogle argumenterer for at det er et hjælpemiddel på linje med først kuglerammen, så lommeregneren og senere iPads og computere. Andre at det gør børnene dummere fordi de ikke længere behøver grundlæggende færdigheder og kan producere tekster af høj kvalitet, analysere problemstillinger eller løse matematiske ligninger uden andre forudsætninger end at kunne tilgå ChatGPT.

Men hvad nu hvis man i stedet for at se sprogmodellerne som et hjælpeværktøj, ser dem som selve hjælperen? Som læreren eller måske i første omgang en personlig lektiehjælper der ikke bare giver svaret, men forklarer sammenhængen og lærer børnene de selvsamme grundlæggende færdigheder som de bliver beskyldt for at overflødiggøre?

Med den nye 4o version af ChatGPT der både kan arbejde med tekst, billeder og lyd på samme tid, åbner der sig helt nye læringsmæssige muligheder, hvor sprogmodellen ikke længere er et middel til at "snyde" eller springe over hvor gærdet er lavest, men faktisk en hjælper der fungerer som katalysator for læring. Se videoen herunder og tænk selv videre over hvilke muligheder der åbner sig...

-